Friday, August 03, 2007

Merdeka Merdeka Merdeka

Dalam kita menghitung jumlah tahun kemerdekaan yang dicapai oleh negara kita tercinta ini, apakah kita masih terus ke belakang dalam mencari pengertian kemerdekaan itu sendiri? Kita sering disajikan dengan pelbagai artikal tentang rungutan dan kritikan terhadap pemerintah menjelang pilihan raya tapi apakah kita sadar betapa sukarnya sesuatu pemerintah untuk mentadbir sesebuah negara yang berbilang kaum dan fahaman? ya memang mudah kita bicarakan tentang ketidakpuasan hati kita dalam pelbagai hal tapi apakah kita ada jalan penyelesaiannya untuk kita hadiahkan kepada para pemimpin kita sebagai tanda terima kasih kepada usaha keras para pemerintah yang membolehkan kita menjalani kehidupan ini dengan selesa dan segala macam kesempurnaan di sekeliling kita?Apakah para pemimpin kita sebenarnya sanggup mengenepikan kepentingan peribadi untuk menerima segala kritikan membina ini dengan hati yang terbuka demi membangunkan sebuah negara yang tercinta? Kalaupun ada cadangan janganlah hendaknya lebih ke arah menindas rakyat demi mencari populariti untuk menjadi jaguh dalam pemerintahan negara tercinta ini yang akhirnya dikritik dan dibenci oleh rakyat jelata. 50 tahun suatu tempoh masa yang begitu matang bagi seseorang memikirkan buruk baiknya sesebuah pemerintah yang sepatutnya setiap anggota pemerintah itu harus mengambil tindakan selari dengan dasar pemerintah bukannya membuat terjemahan sendiri kepada dasar-dasar negara yang ternyata indah dan tersusun rapi itu demi memuaskan hati.




















Marilah rakan-rakan yang cintakan kedamaian dan keamanan berfikir sejenak untuk kita sumbangkan fikiran kita ke arah pencapaian yang kita idam-idamkan demi sebuah negara yang tercinta ini. Kita memerlukan para pemimpin yang bijak mentadbir negara yang menjadi kebanggaan kita tetapi pada masa yang sama janganlah hendaknya kebijaksanaan yang dimiliki oleh para pemerintah ini hanya untuk mencari keuntungan peribadi dengan berselindung di balik kepentingan negara kononnya. Sewaktu negara sedang mengecapi kemakmuran dan keamanan serta keselesaan, rakyat yang di kalangan klas bawahan dan pertengahan ini hendaklah diberi sedikit keselesaan seperti yang diamalkan oleh pemerintah yang sedia ada. Janganlah hendaknya ketika negara rancak membangun dengan tahap pencapaian pembangunan dan ekonomi yang baik ada usaha untuk menjadikan rakyat jelata di klas bawahan dan pertengahan ini seperti hamba abdi dan terpaksa bersaing sehinggakan menimbulkan tekanan yang tidak mampu dipikul oleh golongan ini. Ya bersaing itu memang baik jika dilaku dan diurus serta ditadbirkan dengan rasa tanggungjawab dan beratika tetapi janganlah kerana saingan yang terlampau ini akan akhirnya merosakkan institusi kekeluargaan dan setia kawan yang sedia terjalin. Semoga semangat sebegini akan dapat menjadikan semua lapaisan rakyat merasakan cinta kepada negara ini dan sanggup berkorban senang dan susah bersama para pemerintah yang tercinta.

Banyak telah kita saksikan semakin lama sesebuah negara itu mengecap nikmat kemerdekaan semakin sukar jalan untuk mencari dan membina kehidupan bagi golongan klas bawahan dan pertengahan ini untuk merasakan nikmat sebenar erti kemerdekaan itu. Apakah harga untuk mendapatkan sedikit keselesaan itu harus dibayar dengan tumpahan darah di bumi yang bertuah ini baru kita ingin mengkaji dan mencari jalan untuk membetulkan keadaan yang sememangnya hanya memihak kepada orang-orang yang pandai dan bijak sahaja? kita dilahirkan di dunia ini dengan pelbagai tahap kelebihan dan kekurangan dan janganlah hendaknya ada usaha untuk menjadikan golongan yang dianggap lemah ini seperti barang buangan untuk memuaskan nabsu sendiri. Ada ura-ura oleh pihak pegawai tertinggi pemerintah negara baru-baru ini untuk memberi VSS atau dalam bahasa mudahnya meletakkan jawatan secara sukarela kepada kakitangan awam. Apakah sudah dikaji keseluruhan impak dan kesannya terlebih dahulu sebelum sesuatu cadangan itu diumumkan? Baik atau tidak sesuatu cadangan atau pandangan itu terlalu awal dan subjektif untuk diperkatakan tetapi apakah dengan tindakan mengumumkan sesuatu cadangan itu tanpa dibuat kajian baik buruknya terlebih dahulu di segi perundangan baik dijadikan amalan kita lebih-lebih lagi kalau ianya datang dari para pentadbir tertinggi dalam Kerajaan? Banyak sudah contoh yang kita saksikan beberapa keputusan yang telah diambil akhirnya akan merugikan negara serta pemerintah. Kesilapan ini lazimnya harus dibayar dengan kos yang terlalu tinggi dan rakyat diminta berkorban tidak secara langsung dengan menanggung kos sara hidup yang tinggi untuk menampung bayaran kos yang sepatutnya tidak perlu dan boleh diagih-agihkan kepada rakyat atau pembangunan negara yang lain. Jadi, hendaknya beberapa keputusan yang tersilap ini janganlah kita jadikan barangan mainan untuk menguji tahap kesabaran dan ketaatan rakyat jelata. marilah kita fikir-fikirkan agar apa jua tindakan yang hendak dilakukan dihormati dan diterima baik oleh setiap lapisan rakyat jelata yang inginkan sesuatu tindakan berlandaskan konsep "menang menang" dan tidak ada mana-mana pihak yang akan teriniaya kerananya.

Terima kasih

Tuhan! Hadiahkanlah kasihmu kepadaku
Tuhan! Kurniakanlah rinduku kepadamu
Moga ku tahu syukur pun adalah milikmu

` Yaa Allah! Aku memohon cintamu dan cinta orang yang menyintaimu dan semua amalan yang akan mendekatkan aku dengan cintamu ‘

Bila kita mencintai yang lain,Mungkinkah hati ini akan tegar Sebisa mungkin tak akan pernah sayangku akan hilang.... padamu Yaa-ALLAH Rabbul Jalil.

No comments: